0 votes
by (120 points)
imageفرش ایرانی نه تنها باکیفیت‌ترین فرش در جهان است، بلکه قطعه‌ای هنری است که تاریخ و فرهنگ طولانی یک ملت را نشان می‌دهد. هر فرش الگویی خاص برای گفتن دارد و هر گره می‌تواند شما را به لحظه‌ای خاص ببرد. با این حال، ممکن است هنگام خرید فرش ماشینی به دلیل تنوع و بازار بزرگی که این دسته از محصولات دارند با چالش در انتخاب مواجه شوید، به همین دلیل هم در این مقاله از سری راهنماهای خرید دیجی‌کالا مگ این بار به سراغ بررسی فاکتورهای مهم در خرید فرش ماشینی می‌رویم.
منظور از شانه در خرید فرش ماشینی چیست و چرا اهمیت دارد؟

قیمت فرش ماشینی ۶ متری

اولین موضوع قابل توجه در خرید فرش ماشینی، میزان تراکم بافت آن فرش است. در واقع منظور از تراکم فرش ماشینی در زمان انتخاب، تعداد گره‌های رنگ بافته شده در آن است. در حالت کلی باید بدانید که هر فرش دارای دو نوع تراکم است، که شامل تراکم عرضی و تراکم طولی می‌شود. تراکم عرضی فرش ماشینی را شانه‌ی آن می‌گویند که عموما برحسب تعداد گره در هر متر حساب می‌شود و عامل اصلی تعیین قیمت فرش به حساب می‌آید. به این معنی که هر چه تعداد گره‌ها بیشتر باشد فرش نقش‌هایی ظریف‌تر دارد.

در همین راستا جالب است بدانید که یک راه‌حل ساده برای آگاهی از شانه‌ی فرش این است که هنگام خرید به پشت فرش نگاه کنید و تعداد گره‌های آن را بشمارید. به عنوان فرش ماشینی (Https://Www.Banimode.Com/3097/Machine-Made-Carpet) نمونه اگر فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه معرفی می‌شود در هر ۱۰ سانتی‌متر از فرش باید ۱۲۰ گره وجود داشته باشد. بالاتر بودن شانه‌ی فرش سبب می‌شود که بافت فرش ریزتر باشد که در چنین حالتی شباهت بیشتری را به فرش دست‌بافت خواهد داشت. معمولا به این نوع گزینه‌های خرید، فرش ماشینی طرح دست‌بافت می‌گویند.

یک راه حل ساده برای آگاهی از شانه‌ی فرش این است که هنگام خرید به پشت فرش نگاه کنید و تعداد گره‌های آن را بشمارید. به عنوان نمونه اگر فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه معرفی می‌شود در هر ۱۰ سانتی‌متر از فرش باید ۱۲۰ گره وجود داشته باشد.

تراکم طولی نیز شبیه همان تراکم عرضی است با این تفاوت که باید در نصف فرش محاسبه شود و سپس در دو ضرب شود. به این معنی که زمانی که گفته می‌شود فرشی تراکمی به اندازه‌ی ۳۶۰۰ است، باید در یک متر از طول آن ۱۸۰۰ گره وجود داشته باشد. از طرفی در مقیاس کمتر هم محاسبه به همین شکل است یعنی به عنوان مثال در هر ۱۰ سانتی‌متر از یک فرش با تراکم طولی ۳۶۰۰ باید ۱۸۰ گره وجود داشته باشد. هرچه تراکم فرش بالاتر باشد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند و قیمت آن بالاتر می‌رود. بر همین اساس فرش‌های ماشینی ۱۵۰۰ شانه از بیشترین قیمت برخوردارند و فرش‌های ۱۲۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

Your answer

Your name to display (optional):
Privacy: Your email address will only be used for sending these notifications.
Welcome to FluencyCheck, where you can ask language questions and receive answers from other members of the community.
...